De Amsterdam foto's

Het grootste deel van het archief van Annemie en Helmuth Wolff betreft foto's van de stad Amsterdam. Voor de oorlog werkten beiden al voor de Vereniging de Amsterdamsche Haven en Schiphol en voor een aantal grote firma’s in de haven. Beelden van de bedrijvige luchthaven met op het platform de metalen Douglas DC 2's, de eerste moderne vliegtuigen. De maritieme aktiviteiten reikten toen nog tot diep in de stad. Zakken en kratten werden versjouwd aan het Entrepotdok van binnenschip naar vrachtauto of pakhuis.

Na de oorlog zette Annemie deze aktiviteiten voor de stad voort onder haar naam A.M. Wolff-Koller of Foto Wolff. zij fotografeert de nieuwe naoorlogse uitbreidingen van maritiem Amsterdam en in opdracht van Schiphol de herbouw van de verwoeste luchthaven.

De onderwerpen die het echtpaar Wolff voor en na de oorlog heeft gefotografeerd zijn vooral van cultuurhistorisch en topografisch belang. Hun werk over de stad en de haven is van hoge kwaliteit. Een paar honderd naoorlogse afdrukken van Annemie's hand zijn bewaard gebleven, opgeplakt op kaarten is deze collectie via wat omwegen bij het Scheepvaartmuseum in Amsterdam beland. Ook het Stadsarchief Amsterdam heeft een aantal afdrukken in zijn collectie. Als de hervonden foto's zijn beschreven, zullen zij een ruime aanvulling op het beeld van naoorlogs Amsterdam vormen.